Bijbelse onderwerpen

Alle blogberichten


door janmaarten.verbeek 21 augustus 2025
De Olijfbergrede deel 2 Verder met Mattheüs 24 Vers 11: “En vele valse profeten zullen opstaan en velen misleiden;” Als er iets is, wat actueel is, in deze tijd, is het de wildgroei aan profeten op internet. Let op hun woorden en zie of ze uitkomen. Toets het aan de Bijbel en beproef de geesten of ze uit God zijn (1 Johannes 4:1). Deuteronomium 13: 1 “Indien onder u een profeet opstaat, of een droomdromer, en u een teken of een wonder geeft, 2 En het teken of het wonder, dat hij u voorzegd heeft, geschiedt, zeggende: Laat ons andere goden volgen, die gij niet gekend hebt, en laat ons die dienen. 3 U zult niet luisteren naar de woorden van die profeet of die dromenmaker, want de HEERE, uw God, stelt u op de proef om te weten of u de HEERE, uw God, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel. 4 Gij zult achter de HEERE, uw God, aanlopen en Hem vrezen, en Zijn geboden onderhouden en Zijn stem gehoorzamen; en gij zult Hem dienen en Hem vasthouden. 5 En die profeet of die dromenmaker zal gedood worden, omdat hij gesproken heeft om u te keren tegen de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte gebracht heeft en u uit het slavenhuis verlost heeft, om u te verdrijven van de weg, die de HEERE, uw God, u geboden heeft te gaan. Zo zult gij het boze uit uw midden wegdoen. Duidelijke taal wat wij moeten doen met valse profeten, al zullen we het doden maar achterwege laten. Maar we moeten wel het boze uit ons midden weg doen. Vers 12: 12: “En omdat de wetteloosheid vermenigvuldigd zal worden, zal de liefde van velen verkillen.” Merk op, dat er niet staat: “omdat we niet meer aardig tegen elkaar doen, zal de liefde verkillen. Jezus is heel duidelijk in Johannes 15:14: “Jullie zijn Mijn vrienden, als jullie doen wat Ik jullie opdraag.” Jezus geeft een gebod. Geboden zijn vervat in de wet. Deuteronomium 4:2: “Aan het woord dat ik u gebied, zult u niets toevoegen en u zult er ook niets van afnemen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, onderhoudt.” Galaten 5:14: Want de hele wet is vervuld in dit gebod: “Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.” 1 Timotheüs 1:9-10: 9 Begrijpt dit: de wet is niet uitgevaardigd voor een rechtvaardig mens, maar voor een wetteloze en ongehoorzame, voor een goddeloze en zondige, voor een onheilige en profane, voor doodslagers van vaders en doodslagers van moeders, voor moordenaars, 10 voor hoereerders, voor homoseksuelen, voor ontvoerders, voor leugenaars, voor meineed plegers, en voor alles wat tegen de gezonde leer ingaat; Vers 13: Maar wie volhoudt tot het einde, die zal behouden worden. Mattheüs 10:22 En gij zult door allen gehaat worden om Mijns Naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. Hebreeën 10:36: Want gij moet volharding hebben, opdat gij, nadat gij Gods wil gedaan hebt, de belofte moogt ontvangen. Heel het leven draait om volharding, maar zeker in de eindtijd moet je niet opgeven. Wie de marathon loopt en 1 meter voor de finish er mee stopt, heeft niet gewonnen, maar verloren. 1 Corinthiërs 9: 24 Weet je niet dat zij die een wedloop lopen, allemaal lopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Zo moeten jullie ook rennen, opdat jullie de prijs krijgen. 25 Want iedereen die streeft naar meesterschap, beheerst zichzelf in alles. Natuurlijk doen ze dat om een vergankelijke kroon te ontvangen, maar wij streven naar een onvergankelijke kroon. 26 Zo loop ik dan, niet als iemand die onzeker is; zo strijd ik ook, niet als een slag in de lucht. 27 Maar ik tuchtig mijn lichaam en breng het in onderwerping, opdat ik zelf, na anderen gepredikt te hebben, niet verworpen zou worden. Vers 14: En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld verkondigd worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen. Mattheüs 28: 18 En Jezus kwam en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest; 20 Lerende hun onderhouden al wat Ik u geboden heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der tijden.” Amen. Paul Kretzmann [1]: Mattheüs 24:9-14 Het is een profetie over het lot dat de apostelen en discipelen te wachten stond in de generatie voorafgaand aan de val van Jeruzalem, evenals de vervolgingen die het lot zouden zijn van de belijdende christenen van alle tijden, vooral in de tijd vlak voor de definitieve ondergang van de wereld, het Laatste Oordeel. Dan zouden zij, de vijanden, hen in ellende brengen, zodat zij door alle vormen van haat zouden worden omringd. En deze haat zou er soms niet voor terugdeinzen om sommigen van hen ter dood te brengen, aangezien dit haar favoriete stemming is, Lukas 21:16; Johannes 16:2. Dit alles overkwam niet alleen de vroege discipelen en de christenen van de eerste drie eeuwen, zoals in de tien vervolgingen, maar ook de Bijbelchristenen van de latere eeuwen, toen zij het slachtoffer werden van de inquisitie, van godsdienstoorlogen en van politieke machinaties. De positie van de volgelingen van Christus door de eeuwen heen is altijd die van de gehaatten omwille van de naam van de Heer geweest. Het dragen van de christelijke naam alleen al was in sommige van de vroege vervolgingen een misdaad waarop de doodstraf stond. En dezelfde haat heerst vandaag de dag in het land, onverdraagzaamheid en fanatisme, niet in de eerste plaats gericht tegen talen, maar tegen de waarheid van het christendom. Aan de haat van de vijanden van Christus zou verraad door leden van de kerk zelf worden toegevoegd, die uiteindelijk aanstoot zouden nemen aan de kruisen die op de discipelen werden gelegd. Belediging, verraad en haat zijn de natuurlijke gang van zaken in een dergelijk geval, niet alleen in de apostolische en pre-Niceense kerk, waar zulke voormalige leden van de gemeenten met speciale namen werden aangeduid, maar ook in onze tijd, waarin de zogenaamde wetenschap veel leden doet struikelen en vallen, en uiteindelijk tot vijanden van de Bijbel en de kerk maakt. Deze omstandigheden zouden nog moeilijker te verdragen zijn omdat er valse profeten zouden opstaan in het midden van de gemeenten, Handelingen 20:29-30; 2 Timotheüs 2:17-18, zoals ze dat vandaag de dag doen, waardoor ze het effect van de zuivere evangelieprediking tenietdoen en nog meer aanstoot geven door velen tot dwaling te leiden. En in dezelfde mate en mate waarin godsvrucht en ongerechtigheid toenemen, zou echte liefde en naastenliefde onder de christenen afnemen, worden afgekoeld en gedood door de winden van verdrukking. Daar springt de gecombineerde vermaning en belofte eruit als een glorieus embleem. Hij die geduldig volhardt, alles verdraagt omwille van de naam van de Heer, wiens geloof onwankelbaar blijft en wiens leven getuigt van dat geloof, zal worden gered, zal uiteindelijk worden bevrijd van alle kwaad en eeuwige glorie ontvangen als beloning voor zijn barmhartigheid. "Dit is wat hier van belang is, waar we een leven vol kruisen hebben en de duivel en de wereld vele hindernissen opwerpen, dat de vertegenwoordigers van het christendom volharden tot het einde, dat wil zeggen, dapper alle hindernissen en beledigingen overwinnen, als je voor God gered wilt worden. Want het koninkrijk der hemelen, zegt Christus elders, Mattheüs 11:12, lijdt geweld, en de gewelddadigen nemen het met geweld in bezit. Daarom moet een christen niet alleen beginnen in geloof, hoop, liefde en geduld, en een tijdje volharden, maar ook volharden tot het einde. Anders, als al het goede dat we nastreven werkelijkheid zou worden, zou de hemel op aarde zijn. Er schuilt ook veel troost in de tweede belofte van de Heer, dat het einde van de wereld zal komen wanneer het evangelie in de hele bewoonde wereld is gepredikt. Jezus stelt bewust geen exacte grenzen, maar houdt zijn uitspraak zeer algemeen, om het dwaze rekenen van de tijd, dat in onze dagen zo in de mode is geraakt, te voorkomen. Zeer uitgebreid, in de hele heidense wereld, aan en onder alle volken, om valse beschuldigingen van bevoordeling te voorkomen, zou dit evangelie, het evangelie van Zijn genade en barmhartigheid, worden verkondigd. Het is zowel een belofte als een aanmoediging, een belofte van een overvloedige verspreiding van Zijn genadige boodschap, een aanmoediging om het zendingswerk dat daardoor hun lot was geworden, met onverschrokken moed en bereidwilligheid voort te zetten. Eindnoten: [1]: Module in het Bijbelsoftwareprogramma E-Sword Montfoort, 21-08-2025
Een hand reikt naar de groene olijven op een tak.
door ikzelf 20 augustus 2025
De Olijfbergrede staat beschreven in Mattheüs 24 en 25, Markus 13 en Lukas 21 vanaf vers 5.
Een houten kruis tegen een helderblauwe lucht met witte wolken. Linksboven is een zonnevlam te zien.
door Website Editor 20 augustus 2025
De Bijbel leert ons de volgende lijn van gezagsverhoudingen: de vrouw aan de man →de man aan Christus→Christus aan God de Vader. 
door janmaarten.verbeek 19 augustus 2025
Inleiding tot de Olijfbergrede De Olijfbergrede wordt gevonden in Mattheüs 24 en 25, Markus 13 en Lukas 21 vanaf vers 5. Deze rede is door Jezus uitgesproken tot Zijn discipelen, zittend op de Olijfberg met uitzicht op Jeruzalem en meer specifiek op de tempelgebouwen. Voor een juiste interpretatie van deze rede moeten we eerst een belangrijk verschil weten tussen het Joodse denken en het Griekse denken. Met behulp van A.I. kwam Google tot de volgende formulering: “Het Joodse denken en het Griekse denken zijn twee verschillende benaderingen van de werkelijkheid, die elkaar beïnvloed hebben, maar ook van elkaar verschillen. Het Hebreeuwse denken, zoals verwoord in de Tenach (het Oude Testament), wordt vaak gezien als meer holistisch, praktisch en gericht op concrete ervaringen. Het Griekse denken, met zijn nadruk op logica, abstractie en filosofie, heeft een grote invloed gehad op de ontwikkeling van de westerse cultuur en wetenschap.” Dit houdt dus in, dat vanuit ons Griekse denken Jezus vertelt vanaf de nabije toekomst richting de verre toekomst, terwijl in het Joodse denken Jezus heen en weer kan springen. We moeten dus elk vers of deel van een vers op zijn inhoud beoordelen. De preteristen zijn in dit opzicht voorbarig met hun bewering dat alle eschatologische profetie al vervuld is met de val van Jeruzalem (70 n. Chr.). Een voorbeeld: Lukas 21:20: Maar wanneer u Jeruzalem door legers omsingeld ziet, weet dan dat haar verwoesting nabij is. Mattheüs 24:30: En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen in de hemel; en dan zullen alle volken van de aarde rouwen, en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels met macht en grote heerlijkheid. Het vers in Lukas gaat duidelijk over de val van Jeruzalem, terwijl het vers in Mattheüs duidelijk gaat over het einde der tijden. Ik zal deze rede zoveel mogelijk vanuit het Mattheüs-evangelie nader toelichten. Verder sta ik achter de pre-wrath visie; en zal dus ook vanuit deze visie de Bijbel benaderen. (Corrigeer mij als dit onhoudbaar wordt). Dat er niet één visie is, maar vele, geeft aan dat we zorgvuldig met de tekst om moeten gaan en nog veel meer met onze broeders en zusters. Montfoort, 23 juli 2025.
Opengeslagen Bijbelpagina's, tekst in zwarte letters, met een vage focus op een specifiek vers.
door Website Editor 12 maart 2019
In zijn koninkrijk is er geen plaats voor onvergeven zondaars, alleen mensen die hun zonde belijden en vergeving vragen, komen in Gods koninkrijk.
door janmaarten.verbeek 21 augustus 2025
De Olijfbergrede deel 2 Verder met Mattheüs 24 Vers 11: “En vele valse profeten zullen opstaan en velen misleiden;” Als er iets is, wat actueel is, in deze tijd, is het de wildgroei aan profeten op internet. Let op hun woorden en zie of ze uitkomen. Toets het aan de Bijbel en beproef de geesten of ze uit God zijn (1 Johannes 4:1). Deuteronomium 13: 1 “Indien onder u een profeet opstaat, of een droomdromer, en u een teken of een wonder geeft, 2 En het teken of het wonder, dat hij u voorzegd heeft, geschiedt, zeggende: Laat ons andere goden volgen, die gij niet gekend hebt, en laat ons die dienen. 3 U zult niet luisteren naar de woorden van die profeet of die dromenmaker, want de HEERE, uw God, stelt u op de proef om te weten of u de HEERE, uw God, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel. 4 Gij zult achter de HEERE, uw God, aanlopen en Hem vrezen, en Zijn geboden onderhouden en Zijn stem gehoorzamen; en gij zult Hem dienen en Hem vasthouden. 5 En die profeet of die dromenmaker zal gedood worden, omdat hij gesproken heeft om u te keren tegen de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte gebracht heeft en u uit het slavenhuis verlost heeft, om u te verdrijven van de weg, die de HEERE, uw God, u geboden heeft te gaan. Zo zult gij het boze uit uw midden wegdoen. Duidelijke taal wat wij moeten doen met valse profeten, al zullen we het doden maar achterwege laten. Maar we moeten wel het boze uit ons midden weg doen. Vers 12: 12: “En omdat de wetteloosheid vermenigvuldigd zal worden, zal de liefde van velen verkillen.” Merk op, dat er niet staat: “omdat we niet meer aardig tegen elkaar doen, zal de liefde verkillen. Jezus is heel duidelijk in Johannes 15:14: “Jullie zijn Mijn vrienden, als jullie doen wat Ik jullie opdraag.” Jezus geeft een gebod. Geboden zijn vervat in de wet. Deuteronomium 4:2: “Aan het woord dat ik u gebied, zult u niets toevoegen en u zult er ook niets van afnemen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, onderhoudt.” Galaten 5:14: Want de hele wet is vervuld in dit gebod: “Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.” 1 Timotheüs 1:9-10: 9 Begrijpt dit: de wet is niet uitgevaardigd voor een rechtvaardig mens, maar voor een wetteloze en ongehoorzame, voor een goddeloze en zondige, voor een onheilige en profane, voor doodslagers van vaders en doodslagers van moeders, voor moordenaars, 10 voor hoereerders, voor homoseksuelen, voor ontvoerders, voor leugenaars, voor meineed plegers, en voor alles wat tegen de gezonde leer ingaat; Vers 13: Maar wie volhoudt tot het einde, die zal behouden worden. Mattheüs 10:22 En gij zult door allen gehaat worden om Mijns Naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. Hebreeën 10:36: Want gij moet volharding hebben, opdat gij, nadat gij Gods wil gedaan hebt, de belofte moogt ontvangen. Heel het leven draait om volharding, maar zeker in de eindtijd moet je niet opgeven. Wie de marathon loopt en 1 meter voor de finish er mee stopt, heeft niet gewonnen, maar verloren. 1 Corinthiërs 9: 24 Weet je niet dat zij die een wedloop lopen, allemaal lopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Zo moeten jullie ook rennen, opdat jullie de prijs krijgen. 25 Want iedereen die streeft naar meesterschap, beheerst zichzelf in alles. Natuurlijk doen ze dat om een vergankelijke kroon te ontvangen, maar wij streven naar een onvergankelijke kroon. 26 Zo loop ik dan, niet als iemand die onzeker is; zo strijd ik ook, niet als een slag in de lucht. 27 Maar ik tuchtig mijn lichaam en breng het in onderwerping, opdat ik zelf, na anderen gepredikt te hebben, niet verworpen zou worden. Vers 14: En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld verkondigd worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen. Mattheüs 28: 18 En Jezus kwam en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest; 20 Lerende hun onderhouden al wat Ik u geboden heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der tijden.” Amen. Paul Kretzmann [1]: Mattheüs 24:9-14 Het is een profetie over het lot dat de apostelen en discipelen te wachten stond in de generatie voorafgaand aan de val van Jeruzalem, evenals de vervolgingen die het lot zouden zijn van de belijdende christenen van alle tijden, vooral in de tijd vlak voor de definitieve ondergang van de wereld, het Laatste Oordeel. Dan zouden zij, de vijanden, hen in ellende brengen, zodat zij door alle vormen van haat zouden worden omringd. En deze haat zou er soms niet voor terugdeinzen om sommigen van hen ter dood te brengen, aangezien dit haar favoriete stemming is, Lukas 21:16; Johannes 16:2. Dit alles overkwam niet alleen de vroege discipelen en de christenen van de eerste drie eeuwen, zoals in de tien vervolgingen, maar ook de Bijbelchristenen van de latere eeuwen, toen zij het slachtoffer werden van de inquisitie, van godsdienstoorlogen en van politieke machinaties. De positie van de volgelingen van Christus door de eeuwen heen is altijd die van de gehaatten omwille van de naam van de Heer geweest. Het dragen van de christelijke naam alleen al was in sommige van de vroege vervolgingen een misdaad waarop de doodstraf stond. En dezelfde haat heerst vandaag de dag in het land, onverdraagzaamheid en fanatisme, niet in de eerste plaats gericht tegen talen, maar tegen de waarheid van het christendom. Aan de haat van de vijanden van Christus zou verraad door leden van de kerk zelf worden toegevoegd, die uiteindelijk aanstoot zouden nemen aan de kruisen die op de discipelen werden gelegd. Belediging, verraad en haat zijn de natuurlijke gang van zaken in een dergelijk geval, niet alleen in de apostolische en pre-Niceense kerk, waar zulke voormalige leden van de gemeenten met speciale namen werden aangeduid, maar ook in onze tijd, waarin de zogenaamde wetenschap veel leden doet struikelen en vallen, en uiteindelijk tot vijanden van de Bijbel en de kerk maakt. Deze omstandigheden zouden nog moeilijker te verdragen zijn omdat er valse profeten zouden opstaan in het midden van de gemeenten, Handelingen 20:29-30; 2 Timotheüs 2:17-18, zoals ze dat vandaag de dag doen, waardoor ze het effect van de zuivere evangelieprediking tenietdoen en nog meer aanstoot geven door velen tot dwaling te leiden. En in dezelfde mate en mate waarin godsvrucht en ongerechtigheid toenemen, zou echte liefde en naastenliefde onder de christenen afnemen, worden afgekoeld en gedood door de winden van verdrukking. Daar springt de gecombineerde vermaning en belofte eruit als een glorieus embleem. Hij die geduldig volhardt, alles verdraagt omwille van de naam van de Heer, wiens geloof onwankelbaar blijft en wiens leven getuigt van dat geloof, zal worden gered, zal uiteindelijk worden bevrijd van alle kwaad en eeuwige glorie ontvangen als beloning voor zijn barmhartigheid. "Dit is wat hier van belang is, waar we een leven vol kruisen hebben en de duivel en de wereld vele hindernissen opwerpen, dat de vertegenwoordigers van het christendom volharden tot het einde, dat wil zeggen, dapper alle hindernissen en beledigingen overwinnen, als je voor God gered wilt worden. Want het koninkrijk der hemelen, zegt Christus elders, Mattheüs 11:12, lijdt geweld, en de gewelddadigen nemen het met geweld in bezit. Daarom moet een christen niet alleen beginnen in geloof, hoop, liefde en geduld, en een tijdje volharden, maar ook volharden tot het einde. Anders, als al het goede dat we nastreven werkelijkheid zou worden, zou de hemel op aarde zijn. Er schuilt ook veel troost in de tweede belofte van de Heer, dat het einde van de wereld zal komen wanneer het evangelie in de hele bewoonde wereld is gepredikt. Jezus stelt bewust geen exacte grenzen, maar houdt zijn uitspraak zeer algemeen, om het dwaze rekenen van de tijd, dat in onze dagen zo in de mode is geraakt, te voorkomen. Zeer uitgebreid, in de hele heidense wereld, aan en onder alle volken, om valse beschuldigingen van bevoordeling te voorkomen, zou dit evangelie, het evangelie van Zijn genade en barmhartigheid, worden verkondigd. Het is zowel een belofte als een aanmoediging, een belofte van een overvloedige verspreiding van Zijn genadige boodschap, een aanmoediging om het zendingswerk dat daardoor hun lot was geworden, met onverschrokken moed en bereidwilligheid voort te zetten. Eindnoten: [1]: Module in het Bijbelsoftwareprogramma E-Sword Montfoort, 21-08-2025
Een hand reikt naar de groene olijven op een tak.
door ikzelf 20 augustus 2025
De Olijfbergrede staat beschreven in Mattheüs 24 en 25, Markus 13 en Lukas 21 vanaf vers 5.
Een houten kruis tegen een helderblauwe lucht met witte wolken. Linksboven is een zonnevlam te zien.
door Website Editor 20 augustus 2025
De Bijbel leert ons de volgende lijn van gezagsverhoudingen: de vrouw aan de man →de man aan Christus→Christus aan God de Vader.