De Olijfbergrede deel 3
Verder met Mattheüs 24
Vers 15-20:
15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door Daniël, de profeet, gesproken is, op de heilige plaats ziet staan (wie leest, die verstaat),
16 Laat dan hen, die in Judea zijn, in de bergen vluchten.
17 Laat hij, die op den top des huizen is, niet afkomen, om iets uit zijn huis te nemen;
18 En die op het veld is, zal niet wederkeren, om zijn klederen te nemen.
19 Maar wee de vrouwen, die een kind verwachten, en wee hen, die in die dagen zuigelingen zogen!
20 En bidt, dat uw vlucht niet zij in den winter, noch op den sabbat;
Het parallelgedeelte in Lukas 21:
20 Maar wanneer u Jeruzalem door legers omsingeld ziet, weet dan dat haar verwoesting nabij is.
21 Laat dan wie in Judea zijn, naar de bergen vluchten, en wie in de stad is, die eruit gaan, en laat wie op het platteland is, niet naar de stad komen.
22 Want dit zijn dagen van vergelding, zodat alles wat geschreven staat, in vervulling gaat.
23 Maar wee de vrouwen die in die dagen zwanger zijn of borstvoeding geven! Want er zal grote nood komen over het land en toorn over dit volk.
24 Zij zullen door het zwaard vallen en als gevangenen naar alle volken worden weggevoerd, en Jeruzalem zal door de heidenen worden vertrapt, totdat de tijden van de heidenen zijn vervuld.
Hieruit blijkt duidelijk dat deze verzen te maken hebben met de gebeurtenissen in het jaar 70 n. Chr.
De gruwel der verwoesting.
Daniël 9:27:
En Hij zal met velen een verbond bevestigen, een week lang. En in het midden van de week zal Hij het offer en de offeranden doen ophouden, en op de vleugel der gruwelen zal iemand komen die woest maakt, tot aan de voleinding toe. En het volkomen vastgestelde einde dat besloten is, zal over de verwoester worden uitgestort.”
Hier komen we op het terrein van de dubbele vervulling van een profetie. Voor bewijsvoering zie [1], [2] en [3].
Bij de profetie uit Daniël is er de eerste vervulling in de tijd van Antiochus IV Epiphanes , die in de tweede eeuw v. Chr. een afgodsbeeld in de tempel plaatste: een gruwel voor de Joden [4].
Maar in de eindtijd zal er een mens opstaan, namelijk het beest uit de zee (Openbaring 13), die zich zal voordoen als vredestichter, maar in de 2e helft van de jaarweek zijn ware gedaante zal laten zien:
een tiran, vooral voor de Joden, maar ook voor de Christenen.
Als deze mens, die vaak de antichrist wordt genoemd, openbaar wordt, zegt Jezus tegen de Joden, dat ze alles moeten laten voor wat het is en moeten vluchten, weg van Jeruzalem en Judea.
Vers 21-22:
21 Want dan zal er grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld af tot op dit ogenblik, en ook nooit meer wezen zal.
22 En indien die dagen niet beperkt waren, zou er geen vlees behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen beperkt zijn.
Vers 21 plaatst de woorden van Jezus boven de tijd van de val van Jeruzalem uit en wijst naar de eindtijd. In de geschiedenis na de val van Jeruzalem zijn er veel ergere verdrukkingen geweest, denk bijvoorbeeld aan de Holocaust in de tweede wereldoorlog; maar in de eindtijd zal er zo’n erge verdrukking voor Joden en christenen zijn, dat als de dagen niet ingekort zouden worden, geen vlees behouden zou worden. Maar terwille van de uitverkorenen, zullen die dagen beperkt zijn. Hier komen we op het terrein van de uitverkiezing, wat behandeld wordt onder het kopje Calvinisme op deze website.
Eindnoten
[1]: https://www.gotquestions.org/prophecy-double-dual-fulfillment.html
[3]:Dubbele vervulling is een concept in de interpretatie van Bijbelse profetieën waarbij een enkele profetie op verschillende momenten meerdere vervullingen kan hebben. Sommige geleerden stellen dat bepaalde profetieën zowel een onmiddellijke vervulling als een toekomstige, meer volledige vervulling hebben (1) en (2).
Dit principe wordt vaak toegepast op Messiaanse profetieën, waarbij delen ervan vervuld zijn in het leven, de dood en de opstanding van Jezus, terwijl andere naar verwachting vervuld zullen worden bij Zijn wederkomst (1)
Niet alle geleerden aanvaarden dit concept echter. Sommigen geven de voorkeur aan de term “dubbele verwijzing”, waarmee ze suggereren dat wat een enkele profetie lijkt te zijn, in feite twee afzonderlijke profetieën naast elkaar kunnen zijn, elk met hun eigen vervulling (3)
Voorbeelden van mogelijke dubbele vervulling zijn profetieën over het herstel van Israël na het oordeel en Daniëls voorspelling van de “gruwel die verwoesting veroorzaakt” (1)
Critici stellen dat het accepteren van dubbele vervulling kan leiden tot onduidelijke interpretaties, vooral in chronologische profetieën (2)
Voorstanders zien het echter als bewijs van goddelijke wijsheid in geïnspireerde voorspellingen (2)
Het concept hangt nauw samen met het idee van progressieve openbaring, waarbij latere gebeurtenissen of openbaringen de interpretatie van eerdere profetieën kunnen veranderen (1) en (4).
(1) Stephen Thorson, “General Articles,” in The Applied Old Testament Commentary (Colorado Springs, CO; Ontario, Canada; East Sussex, Engeland: David C. Cook, 2007), 82.
(2) T. R. Birks, The Two Later Visions of Daniel: Historically Explained (Londen: Seeley, Burnside, en Seeley, 1846), 154.
(3) Arnold G. Fruchtenbaum, Yeshua: The Life of Messiah from a Messianic Jewish Perspective, red. Christiane Jurik, vierde editie. (San Antonio, TX: Ariel Ministries, 2017–2020), 371.
(4) R. Mackintosh, “Fulfilment,” in A Dictionary of Christ and the Gospels: Aaron–Zion, red. James Hastings (Edinburgh; New York: T&T Clark; Charles Scribner’s Sons, 1906) 629.
[4]Volgens 1 Makkabeeën vaardigde Antiochus IV, nadat hij Menelaus in functie had hersteld, decreten uit die erop gericht waren de meest enthousiaste pro-Griekse factie van gehelleniseerde Joden te helpen tegen de traditionalisten. Hij verbood Joodse religieuze riten en tradities en de Tempel in Jeruzalem werd onder dwang veranderd in een syncretische Grieks-Joodse cultus die de verering van Zeus omvatte.[18] De Griekse historicus Diodorus schreef dat Antiochus “een groot zwijn offerde aan het beeld van Mozes en aan het altaar van God dat in de buitenste voorhof stond, en hen besprenkelde met het bloed van het offer. Hij beval ook dat de boeken, waarmee zij geleerd hadden alle andere volken te haten, besprenkeld moesten worden met de bouillon van varkensvlees. En hij doofde de lamp (door hen onsterfelijk genoemd) die voortdurend in de tempel brandde. Tenslotte dwong hij de hogepriester en de andere Joden varkensvlees te eten.”
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Antiochus_IV_Epiphanes







